Teatersmink

Att lära sig att lägga teatersmink är en lite annorlunda uppgift än att lägga en klassisk make-up. De som sysslar med att sminka skådespelare inom teater och film kallas maskörer och det krävs en hel del förarbete för att lösa uppgiften. En maskörs uppgift är mycket mer än den praktiska sminkningen innan en föreställning och det är viktigt att de är med under repetitioner och samtal med regissören. Genom att kommunicera med hela teaterproduktionen hjälper maskören till att bygga upp de olika karaktärerna med detaljer och karaktärsdrag i ansiktet. Maskören är ansvarig för hår, teatersmink, masker och andra knep för att skapa de olika personligheterna på scen. En annorlunda sminkning av en klassisk teaterkaraktär kan göra stor skillnad på hur berättelsen uppfattas av publiken. Många använder intressanta sminkningar för att förnya en traditionell berättelse och tillsammans med scenografen kan maskören gjuta nytt liv i olika uppsättningar. Teatersmink krävs för att förändra och förstärka skådespelarnas mimik och göra ansiktsdragen synliga även från avstånd. Ju längre avståndet är mellan scen och publik och ju större scenen är desto mer arbete krävs det för att ansiktet ska bli tydligt. Under de starka strålkastarna kan skådespelarna komma att svettas mer vilket gör att sminkningen behöver vara mattande. Då ljuset reflekteras extra mycket i ett glansigt ansikte kan publiken störas om skådespelaren inte har sminkats tillräckligt. En maskör jobbar ofta tillsammans med en assisterande sminkös eller make-up artist. Dessa har mindre inflytande över arbetsprocessen men hjälper till med själva sminkningen under föreställningarna. En maskör måste vara både hantverkskunnig och kulturellt medveten om de olika produktionerna för att praktiskt kunna bidra till helhetsresultatet. Det är vanligt att maskörer står för perukmakning, hårklippning, sminkning och arbetsledare på en och samma gång.

(Visited 121 times, 1 visits today)